|
Re: Finlandia!
Link |
by
on 2006-11-03 09:01:03 (edited 2006-11-03 09:01:54)
|
|
Kyllähän tuota japaninkurssia voisi kokeilla, eipä siitä haittaakaan olisi. Sitä paitsi olen varma, että minunkin pitää opiskella nuo perusasiat. Jos ei muuten niin kertauksena. =] Jeps, toivotaan ettei Sub ala näyttää FMA:ta keskellä yötä. Eikös se niin tehnyt Neon Genesisin kanssa? Se kyllä ärsytti, kun piti lopettaa katsominen sillä en jaksanut koko yötä hillua television edessä. =[ Mutta minkäs teet, niin se elämä heittelee. Tässä FMA:ta odotellessa taidan huvitella katsomalla kyseisen sarjan DVD:t läpi. ^.^ *Kiäh kiäh.* Hm, biologiaa? ^.^ Minä olen aina pitänyt biologiasta, jostain kumman syystä. Historia on myös sydäntä lähellä. =P Muuten, Nagisha-chan, ajattele positiivisesti, kyllä sinä hyvän numeron siitä kokeesta saat. =] Tai jos tuo positiivinen ajattelu ei innosta, ajattele sitten erittäin negatiivisesti, tämän sanonnan mukaan: "Odota aina pahinta. Jos se ei käy toteen, se piristää päivääsi". ;] Nyt vain etsimään niitä japanin muistiinpanoja, jossakin täällä minä ne viimeksi näin... |
|
Link |
by
on 2006-11-03 09:15:01 (edited 2006-11-03 09:15:33)
|
|
Se on julma (obedient) JULMA! Sillä on FMA tvtllä ja se kehtas vielä myöntää sen T.T *ärtsyn kateellinen* Nuu.. tahtoo!! Mutta toivon kyllä kans ettei käy niinkun Evangelionin kanssa.. Halusin kattoo sen mutta ihan kun porukat ees antais >_< Minäkin tykkään biologiasta.. Minä en kyllä nyt ole hirveän positiivinen sen suhteen kun sain just omasta kokeesta kutosen (oli kaks bilsaa samaan aikaa ja toisesta kasi ja toisesta kuutonen t.t) Kun meillä on nyt jo enemmistön tuki puolella niin oppi tunnit alkaapi sitten huomena :D Kaivelen muististani (ja papereistani) esiin alkeita ja isken sitten tänne. Sitten harjotellaan nihion-go ihan 24/7 Ja tässäpä olisi siggyä eisttelyssä! Jos kelpaa niin isket profiiliis vaan. En laittanu mitään tekstiä tähän kun olis tullu vaan epäselvä.. ![]() Ja tässä sitten tämä koodi jonka isket (ilman noita välilyöntejä < a herf=... >) < a href="http://photobucket.com/" target="_blank">< img src="http://i43.photobucket.com/albums/e394/panda789/nekos%20stange%20pics/tenipuri.jpg" border="0" alt="Photobucket - Video and Image Hosting"> ![]() |
|
Link |
by
|
|
Kjiitti sulle Anni~! Tosi ihana signature! ^________^ luv juu~ Yleensä minä oonkiin positiivinen, mutta kokeet onkin sitten ihan eri juttu.. Niistä minä aina odotan pahinta. ^^'' Ja muut sitten kärsii kun minä vaan aina valitan et nyt tulee kutonen, nyt tulee kutonen jne. >_< Joskus se sitte tulee joskus ei. Kyllä se biologia on ihan ok minä vaan en tajuu sitä, tai muista niitä hommeleita. Minäkiin tykkään historiasta, mutta harmi vaan että nyt ysillä ei ole historiaa vaan sen tilalla on yhteiskuntaoppia (joka ihan perseetä btw). Mut varmaan mun fav aine on kuvis. Mä tjykkään piirtää kovin~ :3 Ohhoh.. Pitääkin sitte valmistautua huomiseen oppituntiin kunnolla. xD Siis 24/7 jey! |
|
|
|
hoh :3 khyl sitä vois kokeilla, jos vain voin jotakin opettaa niin sen kyllä teen :) en kyllä paljoa sinänsä osaa nimittäin alkeita minä itsekkin vasta opettelen :P biologia on jees niin kauan ku pysytään eläimissä :3 ja jos teillä jokin japanin kirja on niin minkä niminen se on ihan näin btw? tää mun kirja on "minna no nihongo I" ja se kurssin opettaja on ihan japanilainen(<3) mitä luutavimmin en tuola kurssilla en olisi jos olisis suomalainen wannabee >_< positiivisuus örm... juu pyrin olemaan positiivinen :S ja jos se subilta tulee se FMA niin se mitä luutavimmin on dubattu englanniks eli = HYI ASDLASKLDSKADASÖFALDSKFLDAMKFLAS;DASLDA OKSENNUS;;; japanin opintoa : sana mitä käytetään usein desu = olla watashi(1minä) wa teemu virtanen desu(2olen). ja sitte lisäkkää ka desu:n perään ja anata(2sinä) wa dare(kuka1) desu ka(3olet) noitten 1,2,3 merkitys: sana järjestys suomeksi 1 eka sana ja 2 toinen ja 3 kolmas. helppoa eikö? :D jos vain mun selityksestä saa selvää :) ja tämä on alkeet! ei täälä mitään ihmeitä tule ihan perus juttua sellasta mitä opetetaan sellaselle ketä ei ole ikinä ennen japania opiskellut! joten anteeksi jos tämä nyt on niin "helppoa" teille! :S |
|
Link |
by
|
|
EIIIIIIII se saa olla enkuks dubattu! Mä inhoon niitä dubbauksia! >:( Ne on aina ihan kauheita.. T.T Ai siis näin: watashi wa Hanna desu. Noinko, noinko?? Huh? Ja sitten: anata wa dare desu ka? Noiinko? Noiiinko? *ihan hyperinä* Huuh?? Mine en tiennykkään noita ennen.. ku en osaa japania yhtään, ku vaan pari sanaa sieltä täälltä. YAYYYYYYYYYYYYY!!! ^_____________^ Watashi wa Hanna desu watashi wa Hanna desu watashi wa hanna desu watashi wa hanna desu watashi wa... ~~ |
|
Link |
by
on 2006-11-04 01:49:33 (edited 2006-11-04 02:51:31)
|
|
Olkaapa hyve :3 Uskomattoman vähän löyty hyviä kuvia yhtään mistään >S Ei ees kunnon Atobea hypänny vaikka kuinka etin! Noh, se on hyvä jos tuo kelpailee ^_^ Jos se on dubattu niin rähjään T.T mutta niin se varmaan on. Siis suomalaisten herkille korville ei saa missään nimessä syöttää mitään japania! Rasisti natsi siat <_< PAH! Jepulis, noin menis! ^_^ Minäkin nuo alkeet osaan! Watashi wa Anni desu. Anata wa donata(kohteliaampi)/dare(välittömämpi) desu ka? Ja sitten opetellaan sanomaan sinä ja minä monella tavalla :3 Sinä: Anata = sinä, yleisesti käytetty Omae = sinä, tuttavallisempi, kavereiden kanssa käytetty Kimi = sinä, myös melko tuttavallinen Temee = sinä, loukkaava, englanniks suunnilleen "you bastard" ensimmäinen kirosananne siis! Kisama = sinä, sama kuin edellä, vielä loukkaavampi vaan Minä: Watashi = minä, yleinen Atashi = minä, naisellinen (eli vaan tytöt/naiset käyttää) Boku = minä, leppoisa, poikamainen (yleensä vaan pojat käyttää, mutta joskus kuulee tyttöjenkin käyttävän) Ore = minä, vielä miehekkäämpi :D (tää sitten jätetään macho miehille) Tuosta omaesta en ollu ihan varma. Se saattoi nimittäin olla myös omoi. En vaan muista just nu :S Jahas! Omoi=ajatus että ei huolta! Ja sit tosi tarpeellinen sana! Selailin yhtä kirjaa ja törmäsin tähän: hihi, se olla japania ja tarkoittaa paviaania xDD ihana! Jatketaampas.. Nämä on tuosta minun kirjasta, joka on siis Takako Karppinen, japanin kielen alkeet. Watashi wa Anni desu. Watashi wa finrandojin desu. (finrando=suomi, -jin=-maalainen) Anata wa Akirasan desu. Anata wa nihonjin desu. (nihon= japani) Watashi wa gakusei desu. (gakusei=opiskelija) Anata mo gakusei desu. (..mo= myös, -kin, -kaan/kään) Watashitachi wa gakusei desu. (watashitachi=me) Anata wa amerikajin desu. (amerika=amerikka) Anata mo amerikajin desu. Anatagata wa amerikajin desu. (anatagata=te) Ano hito wa Suzukisan desu. (ano hito= tuo henkilö, hän) Suzukisan wa sensei desu. (sensei=opettaja) Konnichiwa. (konnichiwa=päivää) Hajimemashite (hajimemashite=saankö esittäytyä?) Watashi wa Anni desu. Doozo Yoroshiku. (doozo yoroshiku=hauska tutustua) Noin ja sitten vaan kääntämään! Tuo viimoinen rimpsu oli se virallinen esittäytymis tyyli. Toivottavasti tuossa nyt ei ole liikaa o.O Ei ne hirveän vaikeita ole, mutta voi olla vähän epäselvästi ^^'' ![]() |
|
Link |
by
on 2006-11-04 02:35:40 |
|
Juuh, tutulta näyttää, tosin hiukan eroavaisuuksiakin löytyy. (Johtuu kait siitä, että te opitte kirjojen avulla, minä sain eteeni ison monisteläjän. =p) Mutta niin, ikää kysytään suurinpiirtein näin: Nansai desuka? (Kuinka vanha olet?) -Watashi wa __ sai desu. (Olen __ vuotta vanha) Ja tässä hiukan esimerkki-ikiä, jotka voi sijoittaa viivan kohdalle. =p 15 = jyuu-go 16 = jyuu-roku 17 = jyuu-nana 18 = jyoo-hachi Anni kun tuossa kävi 'minä'- ja 'sinä'-sanat läpi, lisäilen hiukan muita. ;] -Hän(miehestä) = Kare +Hän(naisesta) = Kanojyo (Tosin 'Kanotso'-muotoakin näkee.) -Me = Watashi tachi +Te = Anata tachi -He = Kare ra / Kanojyo tachi (tai vaihtoehtoisesti 'Kanotso tatsi') Siinä kaikki tältä erää. Mata ne! ^.^ (Nähdään myöhemmin) |
|
Link |
by
on 2006-11-04 03:16:24 (edited 2006-11-04 03:19:25)
|
Saimpahan tehtyä tämänkin nyt! Toivottavasti kelpaa :3![]() ja pelkkä koodi (ja ne välilyönnit poiiish!!) < a href="http://photobucket.com/" target="_blank">< img src="http://i43.photobucket.com/albums/e394/panda789/nekos%20stange%20pics/tytsyt2.jpg" border="0" alt="Photobucket - Video and Image Hosting"> ![]() |
|
|
|
oi kiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitokset nekomimi! <3 sehän on aivan superior :3 mutta lisää japania voisin vaikka noita numeroita lisää: 0 - rei 1 - ichi 2 - ni 3 - san 4 - shi/yon 5 - go 6 - roku 7 - shichi/nana 8 - hachi 9 - ku/kyuu 10 - juu 11 - juu-ichi (10+1) 12 - juu-ni (10+2 jne jne) 13 - juu-san jne jne ja sama loru jatkuu 19:sta asti 20 - ni-juu(2x10) 21 - ni-juu-ichi(2x10+1) 22 - ni-juu-ni(2x10+2 jne jne) 23 - ni-juu-san sama loru jatkuu sitte taas 30 30 - san-juu(3x10) 31 - san-juu-ichi(3x10+1) 32 - san-juu-ni(3x10+2 jne jne) 33 - san-juu-san ok u get the point? tollee se menee ihan 99 asti ihan muodon vuokis vielä tämä 99 - kjuu-juu-kjuu 100 - hyaku 101 - hyaku-ichi 102 - hyaku-ni 103 - hyaku-san ok rumba jatkuu samaa tahtii 110 - hyaku-juu 111 - hyaku-juu-ichi 120 - hyaku-ni 130 - hyaku-san 140 - hyaku-yon ja rumba jatkuu muodon vuoksi 199 - hyaku-kjuujuu-kjuu 200 - ni-hyaku *300 - san-Byaku 400 - yon-hyaku 500 - go-hyaku *600 - roppyaku 700 - nana-hyaku *800 - happyaku 900 - kjuu-hyaku 1000 - sen *= POIKKEUS! sitte: koko - täällä/tässä - kohtelias versio - kochira soko - siellä - kohtelias versio - sochira asoko - tuolla - kohtelias versio - achira doko - missä - kohtelias versio - dochira toivottavasti ny ymmärrätte taas mun omat mongerrukset :P |
|
Link |
by
on 2006-11-04 06:29:03 (edited 2006-11-06 05:39:13)
|
|
Hyvin ymmärrettävää. ^.^ Pienen lisäyksen voisin numeroihin tehdä; Kun siirrytään kymmeniintuhansiin, on käytössä 'man'. Esim. 10 000 = ichi-man, 20 000 = ni-man, jne. (Tuskin tämä missään tarpeen on, ajattelin vain, että ei siitä haittaakaan ole jos tämänkin tietää. ;]) Mutta seuraavaksi, viikonpäiviä! Nyt siinä on myös lauantai ja sunnuntai. =] (Kiitos Suomi-japani-suomi-sanakirja!) Maanantai = Getsu youbi Tiistai = Ka youbi Keskiviikko = Sui youbi Torstai = Moku youbi Perjantai = Kin youbi Lauantai = Do youbi Sunnuntai = Nichi youbi Nämä sanat taasen ilmaisevat suuntia: Oikea = Migi Vasen = Hidari Edessä = Mae Takana = Ushiro Suoraan eteenpäin = Massugu Käänny __:lle = __ni magaru Tätä tietä = Kocchi Tuota tietä = Acchi Tuo = Socchi Hoo, Teemu, 'tuolla'-sanassa olemme erilaisia, minulle nimittäin opetettiin 'mukou' 'asokon' sijaan. Tuskin maltan odottaa 'shoppailusanastoon' pääsemistä, hehe. =] |
|
|
|
kaippa ne molemmat käy :] tossa tuliki jo aika paljo uutta mulle :S mun tietämys alkaa olla aikalailla tässä sitte ^^; |
|
Link |
by
|
|
Ooh, I'm so confused... @_@ Hmph, te osaatte noin hyvin ja mine en osaa mitään. Pitääkin mun sitte ruveta opettelee ihan himona et pääsen tasoihin teijän kanssa.. ^^ Ihan kuin täällä olis kolme opea ja vaan yks oppilas... eli minä. T.T Heijj, tulikin yks kysymys mieleen. Elikkäs mitä se "ja ne" tarkottaa, ku oon nähny sitä melko monissa paikoissa aina. Tarkottaako se jotain et nähdään tai jotain sellasta? Huh? Mata ne! (oli ihan pakko laittaa.. ^^') |
|
Link |
by
on 2006-11-04 09:34:05 |
|
Jeps, kyllä se tarkoittaa 'Nähdään', jos kyseessä on siis 'Jyaa ne'-tervehdys. =] |
|
Link |
by
on 2006-11-04 11:11:52 |
|
Elä huoli Nagisha, poijjaat laitteli tuohon jo aika lailla kaiken minkä minäkin tiedän =) Että tästä eteenpäin tulee uutta! Jei :3 Ja minä oon oppinu jotkut noista asioista kans vähän erilailla. Periaatteessa se miten niitä kirjotetaan *_* Esim. tuo "hän naisesta" niin minä oon oppinu sen ihan "kanojona" mutta kaippa se kirjotetaan ihan virallisesti noin? Kivaa kun tulee näin paljon juttua! ^__^ Käytättekö muuten mitään muita tämmösiä anime/manga sivustoja? ![]() |
|
|
|
no siis yks asia mikä saattaa hämätä on se että ei saa ihan perus merkkejä näillä perus näppiksillä esim ei saa sitä erm "pitkä äänne"? merkkiä et usein kirjotetaan yhellä vaikka o kirjaimella mut siinä päällä' on - <- tollanen suunnilleen ja se äännetään pitkänä ja kirjotetaan oo tai ainakaan mä en osaa laittaa sitä merkkiä kyl sen varmaan saa :P ja mun tietämus alkaa kans olla aikalailla tässä kyl mä varmaan jotaki viel repäsen :P |
|
Link |
by ★Rika-chan★
on 2006-11-04 20:13:58
|
|
Hi. ★ I heard that taxi cab drivers in Finland have to pay royalty fees if they play music in their cars for paying customers. Is this true? What do you guys think about it? Personally, I think this law is ridiculous! |
|
Link |
by
|
|
Rika-chan: Huh? I have never hear anything about that law. O.o Nope, minä en ainakaan käytä muita anime/manga sivustoja. This is only one. ^^ Hm, no kyllä te tiedätte silti paljon minuun verrattuna. :< I know.. nothing. T.T mut pitää nyt opetella noo mitä te tänne laitoitte nii minä sitten osaan ees sen verran. ^^ |
|
Link |
by
on 2006-11-05 02:21:13 |
|
@rika-chan: thas one wild story o.O i have never been in taxi in finland xD only abroad. So i dont even know do they play any music :D Huaa! Minä olin oppinu numerotkin vähän väärin :3 ajattelin ne sillein väärin päin *korjaa aivojaan**ruksuti ruks* noin Ja viikonpäivätkin pitää opiskella ;P Että jos nyt annatte vähän oppimis aikaa niin yritän sisäistää nämä juttuskat ^^' Siis tämä merkki Dômo, vai? keke.. Minäkään en missää muilla sivustoilla ole :3 tai no, manga traderseihin rekisteröidyin eilen, mutta siellä toimin vaan free loaderina =D toivottavasti siellä ei oo mitään maksimia kuinka paljon saa imuttaa mangaa XD *imuttaa one pieceä ja satan666ta* Gendou is ai! (lovexD) or so they say. i have to say i do LIKE this site very much :333 kekeke ![]() |
|
Link |
by
on 2006-11-05 03:24:52 (edited 2006-11-05 03:41:57)
|
|
-Rika-chan: I grab a taxi in Finland 'very' rarely (I think the last time I took one was about three years ago. It's much more fun and cheaper to move around by foot. =p), so I have no idea whether the thing you've heard is actually true or not. If it is true, well then that's a pretty idiotic law. And now, back to writing in Finnish: En minäkään käytä muita sivustoja kuin Gendouta. Osasyynä voi olla se, etten tiedä mitään muuta sivustoa. =p Muutama päivä olisi varmaakin sopiva määrä aikaa sisäistää nämä asiat, mutta sitten voisi kait jo siirtyä uusiin asioihin? *Ajatus.* Kertokaa, mitä haluatte oppia seuraavaksi (ja milloin ^.^)! Laitan tähän muutamia vaihtoehtoja, joista sitten valitsette sen mieleisimmän. =] a) Harrastuksiin / loman viettoon liittyviä sanoja & lauseita b) Nähtävyyksien katseluun liittyviä sanoja & lauseita c) Ruokailuun liittyviä sanoja & lauseita d) Shoppailuun liittyviä sanoja & lauseita ^.^ |
|
Link |
by
on 2006-11-05 04:05:08 |
|
Hyvä idea, kuulostaa hyvältä! lukitsen vaihtoehdot a ja d. Mitä, enkö saa lukita kuin yhden? Mutta ne ovat molemmat oikein! Kyllä minä tiedän! murh >.< Typerät kisa säännöt *mumblemumble* Mutta ai hei! Eihän tämä ollutkaan kisa, saan valita molemmat! Oi autuutta!... kekeke :3 Eikai sitä muuta tarvita kun gendou :D en minä ainakaan jaksa missään muualla ruve ta chättäämään tällein ;] Ja opettelin justiinsa luomaan myös avyja, että jos tarvetta löytyy niin pistäkäähän tilauksia tulemaan :3 keke (tykkään sanoa "keke" en tiedä mistä se tulee, mutta laitan sen joka paikkaan.. keke xD) ![]() |